O firmie

Firma '' Avionic'' Sp.J. została założona w 1997 r. w Górkach Wielkich przez dwóch pasjonatów lotnictwa Bolesława Kawik i Leszka Matuszek. Podstawowym produktem firmy są przyczepy do transportu szybowców. Usługi produkcyjne obejmują ich konstrukcję, wykonanie i produkcję. W 2003 roku działalność firmy rozszerzyła się o produkcję części kompozytowych, podzespołów i zespołów do samolotu EXTRA 300, jednego z najnowocześniejszych i najpopularniejszych wysokowyczynowych samolotów akrobacyjnych na świecie. Firma '' AVIONIC'' na zlecenie finalnego producenta EXTRA FLUGZEUGBAU wykonuje aż 90% wszystkich komponentów tego samolotu, łącznie ze skrzydłami i usterzeniami. W 2013 roku firma nawiązała współpracę z niemiecką firmą '' GROB'' dla której również produkuje elementy kompozytowe do samolotu szkolno-treningowego GROB 120 TP. Firma zatrudnia wykwalifikowaną kadrę inżynieryjno-techniczną oraz produkcyjną, która zapewnia wysoką jakość wykonanych wyrobów. ''AVIONIC'' dysponuje dwoma halami administracyjno-produkcyjnymi o łącznej powierzchni około 2500 m2 oraz wyposażeniem niezbędnym do w/w produkcji. W 2016 roku firma przejęła po zmarłym konstruktorze mgr inż. Bogumile Bereś prawa do produkcji jednego z najlepszych szybowców na świecie w klasie 15 m – szybowca DIANA 2, który stał się czołowym produktem firmy.
Założona w r.
1997
Powierzchnia produkcyjna w m2
2500
Prawa do produkcji Diany 2 w r.
2016
Produkcja części do Extra 300 w %
90

Aktualności

34. Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Benalla w Australii

Zakończyły sie 34 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Benalla w Australii. Polska ekipa nie zawiodła i ma ogromne powody do dumy i radości. Sebastian Kawa ( Aeroklub Bielsko-Biała ) wygrał zawody i tym samym po raz jedenasty został Mistrzem Świata. Polak, który zgromadził 5417 punktów, wygrał w pięknym stylu dystansując punktowo pozostałych zawodników. Drugi z Polaków […]

Lot po sukces – Szybowiec Diana 2

Jest asem przestworzy, który wzniósł na wyżyny nie jednego już pilota. Szybowiec Diana 2 to prawdziwa perła wśród tego typu modeli. O prawa do jego produkcji biły się największe zagraniczne firmy. bo Diana to synonim sukcesu. Dla miłośników latania to jednak spory kawałek historii. Po wielu miesiącach starań ta historia wraca w swoje rodzinne strony. […]

Auf Erfolgskurs – das Segelflugzeug Diana 2

Sie ist die Königin der Lüfte, die nicht wenige Piloten in die Höhe getragen hat. Das Segelflugzeug Diana 2 ist eine echte Perle innerhalb seiner Klasse. Um die Produktionsrechte konkurrierten viele ausländischen Firmen. Schließlich ist die Diana ein Synonym für Erfolg. Für Flugenthusiasten ist sie ein wichtiger Bestandteil der Segelfluggeschichte. Nach mehreren Monaten größter Anstrengungen […]

Więcej

Modele

Diana - 2 – 15 m

Wymiary
Rozpiętość 15 m
Wydłużenie 26
Długość 6,88 m
Wysokość 1,35 m
Powierzchnia nośna 8,64 m²
Profil skrzydła KL-002-128/17
Masa
Własna 185 kg
Startowa 500 kg
Osiągi
Prędkość minimalna 60 km/h
Prędkość dopuszczalna 285 km/h
Prędkość min. opadania 0,45 m/s

Historia

Prace konstrukcyjne Diany rozpoczęto w listopadzie 1987 pod kierunkiem mgr inż. Bogumiła Beresia

Sporządzanie dokumentacji prototypu zostało zakończone w lutym 1989. Oblatany 29 listopada 1990 przez pilota doświadczalnego Jacka Żaka. W badaniach tego szybowca brał też udział pilot doświadczalny Jacek Marszałek. W związku z upadkiem Zakładów Szybowcowych zdołano wyprodukować tylko cztery egzemplarze. Jeden trafił do Wojciecha Kosa z Aeroklubu Bielsko-Bialskiego. Drugi w 2000 został wystawiony przez Aeroklub Polski na sprzedaż. Dwa pozostałe trafiły do USA. Po upadku Zakładów Szybowcowych inż. Bogumił Bereś odkupując od syndyka prawa do produkcji Diany założył własną firmę. Nowo powstała firma zajęła się wdrożeniem do produkcji tego szybowca. 12 stycznia 2005 oblatano zmodernizowaną wersję szybowca Diana 2 z całkowicie nowym skrzydłem projektu dr Krzysztofa Kubryńskiego. Poprawie uległa doskonałość szybowca (do 52 jednostek), doskonałość dla wysokich prędkości, odporność na zanieczyszczenia i opad, większe są zbiorniki balastowe poprawiające osiągi szybowca podczas silnej termiki.

Osiągnięcia

2005 – Janusz Centka zdobywa srebrny medal 13 Szybowcowych Mistrzostw Europy w Rayskala – Finlandia

2005 – Sebastian Kawa zdobywa złoty medal 1 Szybowcowych MistrzostwaŚwiata w Wyścigach Szybowcowych w Saint Auban – Francja

2006 – Janusz Centka zdobywa złoty medal 29 Szybowcowych Mistrzostw Świata w Eskilstuna – Szwecja

2007 – Janusz Centka zdobywa złoty medal, a Karol Staryszak – srebrny medal 14 Szybowcowych Mistrzostw Europy w Issoudun – Francja

2007 – Sebastian Kawa zdobywa złoty medal 2 Szybowcowych Mistrzostw Świata w Wyścigach Szybowcowych w Omarama – Nowa Zelandia

2008 – Janusz Centka zdobywa srebrny medal 30 Szybowcowych Mistrzostw Świata w Luesse – Niemcy

2009 – Sebastian Kawa zdobywa złoty medal 3 Światowych Igrzysk Lotniczych w Turynie – Włochy

2009 – Łukasz Wójcik zdobywa srebrny medal 15 Szybowcowych Mistrzostw Europy w Nitrze – Słowacja

2010 – Sebastian Kawa zdobywa złoty medal 3 Mistrzostw Świata w Wyścigach Szybowcowych w Santiago – Chile

2012 – Sebastian Kawa zdobywa złoty medal 32 Szybowcowych Mistrzostw Świata w Uvalde – USA

2014 – Sebastian Kawa zdobywa srebrny medal 5 Mistrzostw Świata w Wyścigach Szybowcowych w Sisteron – Francja

2014 – Sebastian Kawa zdobywa złoty medal 33 Szybowcowych Mistrzostw Świata w Lesznie – Polska

Rekordy

1998, 1999 – Hana Zeidova (Czeszka) zdobyła kilka kobiecych Rekordów Świata

2003 – Janusz Centka latając w Tonoph w USA pobił rekord świata na dystansie trójkąta 1000 km uzyskując 144,95 km/h

Partnerzy

Bez cienia przesady można stwierdzić, że Diana 2 jest najlepszym szybowcem klasy 15 metrowej w świecie. Ranga sukcesu tej konstrukcji jeszcze bardziej wzrasta gdy weźmie się pod uwagę niewielką liczbę tych szybowców aktualnie eksploatowanych w Polsce i za granicą.

Inicjatywa firmy Avionic prowadząca do wznowienia tej unikalnej konstrukcji z jednoczesnym zamiarem jej modyfikacji i dalszego rozwoju budzi entuzjazm szerokiego grona pilotów na całym świecie.

Wsparcie tych działań jest w pełni uzasadnione zarówno ekonomicznie jak i prestiżowo.

Klinika Kolasinski Gliding Team Dr med. Jerzy Kolasiński

There is no doubt that Diana 2 is the best 15-meter glider in the world. Rank of the success of its design increases even more when we consider the small number of these gliders, currently operated in Poland and abroad.

AVIONIC’s initiative leading to the resumption of the unique design and further development raises the enthusiasm of a wide range of pilots around the world. Support for these actions in economically and prestigious way is fully justified.

Clinic Kolasinski Gliding Team Dr med. Jerzy Kolasiński

Dealerzy

AUSTRALIA – Matthew Scutter

e-mail:yellowplantain@gmail.com
tel: +61426883141

NIEMCY – Michael Matkowski

e-mail: Michael.Matkowski@gmx.net
tel: 0049-160-95118966

FRANCJA – Jerzy Rachański

e-mail: info@yankee-romeo.com

KANADA – Jerzy Szempliński

e-mail: info@windpath.ca

USA – Jerzy Zięba

e-mail: jerryzieba@dianasailplanes.com
tel: 001 847 370 84 30

SZWECJA – Goran Karlsson

e-mail: info@nordicaviation4all.se
tel: +46 (0)73 223 22 62

PORTUGALIA, HISZPANIA – Paweł Kwiatkowski

e-mail: papakiloes140672@gmail.com
tel: +34 678 492382

UNITED KINGDOM, IRELAND – Piotr Wiszniewski

www.diana2sailplane.co.uk
tel: +44 7854141478

ARGENTYNA – Marcelo Jose Maria Necochea

e-mail: marcelojmrico@hotmail.com
tel: +54 291 488-9180

SLOVAKIA – Miros Divok

e-mail: mail.avionreal@avionreal.sk
tel: 00 421 907 378 794

Galeria

Skontaktuj się